Een must-read voor liefhebbers van mode, lifestyle en ondernemerschap. Maar ook voor iedereen die nieuwsgierig is naar de anekdotes, die bij retail nou eenmaal “op straat liggen.”
Schrijver: Yvo van Regteren Altena
n brands
“Acteert met eigen stijl”
Haar imago van onvermoeibare en ambitieuze ondernemer wordt meteen geïllustreerd door de vaart waarmee Nikkie Plessen (1985) de trappen naar haar werkkamer beklimt. Geen wonder: de Damloop van 2024 liep ze in 1.28. Voorlopig lijkt deze ondernemer nog niet uitgeraasd. Vanuit haar vorstelijke villa in Amsterdam-Zuid blijft ze haar mode-imperium met enthousiasme runnen. Voordat ze zich in de modewereld begaf, had ze al een carrière als actrice achter de rug met rollen in diverse series, zoals Onderweg naar Morgen en Costa!. Pas later richtte Nikkie zich, naast acteren, ook op modeontwerpen en ondernemen.
My Jewellery
“Jeugddroom blijkt juweel”
Het werkdomein van My Jewellery in ’s-Hertogenbosch weerspiegelt perfect de persoonlijkheid van Sharon Hilgers. Geen imposant hoofdkantoor, maar een redelijk sober ogend complex waarbinnen licht en kleur domineren. Haar lievelingskleur roze is overal aanwezig. Hilgers zelf staat met haar jeans, suède slippers en rode T-shirt, ver weg van de stereotypische bedrijfsbaas die zich opsluit in een directiekamer. Ze loopt met een brede glimlach langs de werkplekken van haar overwegend jonge, vrouwelijke medewerkers. Op weg naar een rustige ruimte vertelt ze dat ze zich “nog steeds een meisje voelt dat van haar droom haar business heeft gemaakt.”
Filling Pieces
“Verbindt streetwear met high-end”
Voor wie het werkdomein van Guillaume Philibert (1989) betreedt, ontvouwt zijn visie op luxury streetwear zich vanuit alle hoeken. Het Amsterdamse hoofdkwartier van Filling Pieces biedt niet alleen onderdak aan kantoren, het herbergt ook een royaal bemeten flagship store met metershoge etalages. In zijn wijdvallende zwarte broek, stevige schoenen en muisgrijze hoodie lijkt de succesvolle designer/ondernemer zo uit zijn eigen winkel te zijn gestapt.
Denham
“Born to be denim”
Geheel in stijl en in de beste corona-thuiswerktradities vindt een digitale ontmoeting plaats waarbij Jason Denham (1970) vanuit zijn huis op Ibiza reflecteert op zijn rol als internationale retailer. Met een rijk en veelbewogen verleden in denim trekt hij tegenwoordig steeds vaker naar het eiland waar hij zijn eigen olijfolie wil gaan produceren. “Van de anderen die in het boek zullen verschijnen, zul je waarschijnlijk hetzelfde horen als wat ik je over mijn retailleven vertel. Voor mij is het een geweldige, inspirerende reis en een bijzonder mooi avontuur geweest.”
Rituals
“Van souterrain naar wereldmerk”
We treffen elkaar in een ruimte die niets wegheeft van de stereotypische kantoorkamer. Het werkdomein van Raymond Cloosterman (1964), een vrijstaande ruimte naast zijn woonhuis, is opvallend vrij van beeldschermen, snoeren en printers. Naast een knisperende open haard staat een royale werktafel vol keurig ongelijnde notitieblokjes. Het pronkstuk is een glimmende Mercedes vintage cabriolet, die de sfeer creëert van een gedistingeerde gentlemen’s club.
Skins Cosmetics
“Laat de niche bloeien”
De kiem voor nicheparfumerieketen Skins werd niet gelegd door een passie voor geurende bloemen, maar medeoprichter Philip Hillege (1970) is wel geboren in een plantenwereld. Hij groeide op in een omgeving waarin zijn ouders een succesvol plantenbedrijf runden. Zijn vader kende de Latijnse naam van elke plant, terwijl zijn moeder zich meer bezighield met de commerciële kant van het bedrijf. Samen creëerden ze grootschalige beplantingen voor kantoren en bedrijven, waaronder Schiphol en het Gelderlandplein. Hierdoor kwam Philip als tiener al in aanraking met omvangrijke werkterreinen.
SUITSUPPLY
“Van tankstation tot Madison Avenue”
Wanneer Fokke de Jong (1974) rond negen uur ‘s ochtends zijn koffie drinkt, is dat meestal zijn vijfde bekertje van de dag. Tegen die tijd heeft hij er al vier intensieve uren opzitten, want de dag begint extreem vroeg als zijn personal trainer arriveert. Vóór diens komst heeft De Jong al een flink stuk over de Loosdrechtse Plassen gezwommen. Zijn verhuizing naar New York heeft weinig aan dat strakke ritme veranderd. Het enige verschil is dat de plassen plaats hebben gemaakt voor een gespierde trainer, met wie hij voor zonsopgang welwillend op de vuist gaat.
Tommy Hilfiger
“Beatles-fan bouwt aan “band en brands”
Velen kennen Fred Gehring (1954) als drummer van de band The Analogues, maar daarnaast is hij lange tijd een prominente speler geweest in de internationale modewereld. Hij geldt als de man achter het grote succes van Tommy Hilfiger Europa en is daarna ook van grote invloed geweest in Amerika. Daar werd Gehring door Hilfiger zelf de ‘redder’ van zijn imperium genoemd en architect van de latere wereldwijde zegetocht.
America Today
“Van CoolCat tot consigliere”
Als gewaarschuwd man dat het werkvertrek van Roland Kahn (1952) drukker oogt dan een kermistent, valt dat in de praktijk wel mee. Al rest er aan de wand geen centimeter muur door de veelheid aan kleurrijke kunstwerken, foto’s en oorkonden. Alles ademt de aanwezigheid van iemand met een rijk verleden. En als we Kahn mogen geloven, werkt hier iemand die op zijn 72ste nog volop naar de toekomst kijkt. “Ik heb de ambitie om 100 te worden. Ik zit nog vol plannen.”
PAUW
“De flair van de Pauw vrouw”
De textiele wortels van Madeleine Pauw (1947) reiken diep in de naoorlogse jaren, toen haar ouders hun eerste winkel aan het Europaplein openden. Wat toen begon als een bescheiden onderneming, zou uitgroeien tot een ommekeer in de Amsterdamse Retail wereld. Met een baanbrekend multi-brandconcept wisten ze de markt te veroveren op een manier die zijn tijd vooruit was.
We fashion
“Kapitein van het “WIJ-gevoel”
Als eigenaar van WE Fashion, met meer dan 3.000 medewerkers en 240 winkels, roept Ronald de Waal (1952) associaties op met Italiaanse mode-iconen als Giorgio Armani, Ermenegildo Zegna en Leonardo Ferragamo. Ook hij volgt het onuitgesproken Italiaanse zakenspreekwoord ‘non farsi notare’, waarbij privacy en het ontbreken van uiterlijk vertoon tot een kunstvorm worden verheven. Het kantoor van De Waal bevindt zich in een onopvallend deel van Antwerpen, aan een van de vele kaaien. De toegang tot zijn kantoor verloopt via een uiterst sober liftje, maar eenmaal binnen in de privésfeer wordt de schijn van eenvoud doorbroken.